Online verkopen via platformen – zo vergroot je jouw bereik

Wat hebben bol.com, Amazon en Marktplaats met elkaar gemeen? Juist, ze zijn alle drie online verkoopplatformen. Nog een overeenkomst: jij kent ze, en je klant kent ze ook. Niet voor niets kiezen veel ondernemers ervoor hun producten niet via een eigen webshop te verkopen, maar via een bekend platform. In deze blog leggen we je uit waar je op moet letten als je gaat verkopen op de grote en bekende platformen. 

Een winkel met miljoenen bezoekers

Platformen hebben vaak miljoenen bezoekers per maand en bieden ontelbaar veel producten aan. Daarnaast zijn op platformen vaak veel dezelfde producten verkrijgbaar, maar van verschillende verkopers. Dit zorgt er soms voor dat de moed je als verkoper in de schoenen zakt. En tóch: werken met platformen biedt ook vele voordelen.

Want heb je een uniek product waar veel vraag naar is? Dan kun je alle tips hieronder opvolgen, maar zul je merken dat alleen al je onderscheidend vermogen genoeg kan zijn. Goede kans dat je omzet hoog is door het simpele feit dat je jouw unieke product in een winkel verkoopt waar miljoenen mensen winkelen.

Maar verkoop je een product dat vergelijkbaar is met dat van anderen? Dan zul je ontdekken dat onderstaande tips een wereld van verschil kunnen maken.

Maak gebruik van advertenties

Als je kiest voor een verkoopstrategie via een platform, dan zul je zien dat een deel van de verkopen vanzelf gaat. Dit komt simpelweg door het aantal mensen dat deze sites bezoekt. Bol.com heeft bijvoorbeeld ruim 10 miljoen klanten. Daar kan vanzelfsprekend geen fysieke winkel aan tippen.

Maar opvallen en je verkoopcijfers verhogen, dat gaat niet vanzelf. De meeste platformen bieden oplossingen aan om binnen het platform meer te verkopen. Lees: betalen om hoger in de zoekresultaten te komen (op adverteren.bol.com vind je meer informatie over adverteren op bol.com).

Dit geldt uiteraard niet alleen voor bol.com, maar ook voor platformen als beslist.nl, Marktplaats, Amazon en kleding.nl. Maak van deze opties gebruik als je daar de financiële ruimte voor hebt. Houd alleen wel in de gaten of de kosten van een verkoop blijven passen binnen de extra opbrengsten.

Hoger in zoekresultaten door goede verzendopties

Op platformen zijn nog meer mogelijkheden om hoger in de zoekresultaten te komen. Zo kun je hoger komen te staan dankzij een latere ‘cut-off tijd’. Een latere cut-off tijd betekent dat mensen langer bij je door kunnen bestellen en de bestelling alsnog de volgende dag (of zelfs dezelfde dag) in huis kunnen hebben.

De reden hiervoor is helder. Een latere cut-off tijd zorgt voor een hogere conversie. Dit houdt in dat je gemiddeld meer verkoopt per bezoeker op je site. Dit is voor zowel jou als voor het platform beter. De kans is namelijk groter dat een klant vaker bestelt bij een platform met de beste voorwaarden. Daar verdient iedereen aan.

En inderdaad: ook bij ons zie je het belang van een late cut-off tijd terug. Sterker nog, daar is onze dienstverlening zelfs grotendeels op ingericht. Want net als bij de grote platformen, geldt voor ons dat wij het goed doen als onze klanten het goed doen.

Pas op met je prijs

verkopen via platformen

De prijs van je producten is een belangrijk mechanisme. Steeds vaker zien we dat partijen niet adverteren op producten, maar het marketingbudget simpelweg van de prijs afhalen. In beide gevallen teer je in op je marge, bovendien kun je door een lagere prijs te bieden concurrenten ervan weerhouden te gaan verkopen op het platform. Hierdoor wordt je positie nog dominanter.

Toch moet je hiermee oppassen. Het klinkt wellicht aantrekkelijk, maar een prijs weer verhogen is erg moeilijk. Ga hier dus niet te lichtzinnig met prijsverlagingen om.

Wat we ook zien is dat producenten en merken hun afzetmarkt kwijt zijn geraakt omdat hun resellers winkels  (door corona) moesten sluiten. In dat geval ben je wellicht lagere marges gewend. Direct zelf aan de consument verkopen is dan heel voordelig, hoewel dat meestal niet de schoonheidsprijs verdient.

Recensies zijn key

Recensies zijn overal online key! Vergeet dat nooit meer.

Het tweede dat we je willen meegeven is dat iedereen die veel klanten heeft ook negatieve recensies krijgt. Hierbij geldt dat je reactie op zo’n recensie veel goed kunt maken. Potentiële klanten waarderen dit. Maar let op: sommige diensten laten je niet reageren op recensies of delen niet wie de recensie heeft geschreven. Je kunt het dan niet oplossen. 

Daarnaast is het ook bij webshops normaal om het goed te willen doen voor je klanten. Dit is online niet anders dan offline. Slechte service is in de meeste gevallen al jaren verleden tijd.

Beter zoekresultaat door goede recensies

Tot slot plaatsen de meeste platformen partners met goede recensies hoger dan partners met exact dezelfde kwalificaties maar slechtere klantbeoordelingen. Gebruik dit in je voordeel. Wees creatief en zorg er zeker in het begin voor dat klanten worden verrast. Een handgeschreven kaartje, confetti of wat extra’s. Verrassing leidt tot de beste recensies – gebruik dat in je voordeel!

Het tweede dat we je willen meegeven is dat iedereen die veel klanten heeft ook negatieve recensies krijgt. Hierbij geldt dat je reactie op zo’n recensie veel goed kunt maken. Potentiële klanten waarderen dit. Maar let op: sommige diensten laten je niet reageren op recensies of delen niet wie de recensie heeft geschreven. Je kunt het dan niet oplossen. 

Daarnaast is het ook bij webshops normaal om het goed te willen doen voor je klanten. Dit is online niet anders dan offline. Slechte service is in de meeste gevallen al jaren verleden tijd.

It’s your webshop, it’s your call

Verkopen via platformen is een interessante optie. Tegelijkertijd is het niet voor iedereen de beste manier. It’s your call, en da’s niet altijd makkelijk. Wil je je eerst verder verdiepen in online verkopen voor je de knoop doorhakt? Download dan ons e-book, daarin praten we je bij over de verschillende opties en strategieën voor online verkopen. Het e-book is waanzinnig populair: ruim 1.600 webshopeigenaren gingen aan de slag met de praktische tips van ervaren ondernemers.

Vond je dit artikel nuttig? Dan is de kans groot dat je onze kennisbank interessant vindt. Hier publiceren wij regelmatig nieuwe blogs, whitepapers en e-books. Zo schreven wij de blog “Online verkopen met je eigen webshop – hier moet je rekening mee houden” en “Webshop lanceren? Zo start je snel een online verkoopkanaal“.

E-book “een succesvolle webshop in 24 uur” downloaden?

ebook een succesvolle webshop in 24 uur

Het e-book lees je in ongeveer 20 minuten helemaal door.

Laat hieronder je e-mailadres achter, download hem via je mail en en begin vandaag nog met jouw webshop.