Online verkopen met je eigen webshop – hier moet je rekening mee houden

online verkopen

Alle begin is moeilijk, en wij weten als geen ander: je eigen webshop starten is daar geen uitzondering op. Waar je met een verkoopkanaal als aanbieder op een groot platform als bol.com meteen bezoekers kunt verwachten, gaat die vlieger niet op als je ervoor kiest de markt te betreden met je eigen webshop.

Sterker nog: goede kans dat je op nul moet beginnen. Maar als het lukt, pluk je er de heerlijke én zelf verdiende vruchten van. Voor het lanceren van een webshops hoef je bovendien geen raketgeleerde te zijn. Maar je doet er wél goed aan je huiswerk zorgvuldig te maken.

De voordelen van een eigen webshop

Eerst nog even: waarom zou je niet gewoon meeliften op de vele bezoekers die platformen trekken? Je voelt ‘m waarschijnlijk al aankomen: als het je lukt om op eigen kracht genoeg klanten aan te trekken, dan houd je op termijn meer geld over om op door te bouwen.

Neem bijvoorbeeld de gemiddelde omzetfee van 15% die je op de meeste platforms moet afdragen. Die besparing kun je nu gebruiken voor het opzetten van je eigen kanaal.

En lukt het je om terugkerende klanten of gratis publiciteit te krijgen? Dan kun je een deel van die 15% ook nog eens in je zak steken. Het volledige bedrag zul je echter niet besparen.

In die 15% zitten namelijk ook zaken als betalingsverkeer, klantenservice en bulkkortingen. En dat moet je nu voor eigen rekening nemen. Doe je dit slim, dan is er online nog meer dan genoeg ruimte voor jou.

Profiteer van gericht adverteren

Voor je eigen webshop is adverteren nog veel belangrijker dan bij verkopen via een platform. Dit komt door het heel simpele feit dat een platform vaak al miljoenen bezoekers heeft en jouw eigen site in het begin nul.

Zorg er daarom voor dat klanten naar je site komen. Gebruik hiervoor verschillende kanalen en experimenteer om erachter te komen welke kanalen voor jouw doelgroep het beste werken.

Benut daarbij de kansen van online adverteren. Dat kan veel gerichter dan offline. Waar je bij offline kanalen beperkt bent tot zeer uiteenlopende krantenlezers, televisiekijkers of billboardpassanten, kun je online tot in detail kiezen wie je reclame ziet.

Zo bespaar je enorme bedragen aan marketingbudget, omdat je heel gericht alleen mensen benadert waarvan je verwacht dat ze het snelst bij jou iets kopen. Om maar wat te noemen: mannen en vrouwen tussen de 25 en 35 jaar zullen sneller een kinderwagen kopen dan mannen en vrouwen tussen de 55 en 65 jaar.

Google is je vriend

Wil je hulp bij online adverteren? Ga dan naar Google en zoek op ‘adverteren via Google’. In plaats van ‘Google’ kun je ook woorden als ‘Facebook’, ‘Social media’ of ‘online’ gebruiken. Je zult tal van bedrijven vinden die hierin zijn gespecialiseerd.

Let hierbij op de verschillen in de opstart-fees per campagne. Die kunnen echt enorm verschillen, van letterlijk nul euro tot een maandelijkse fee van duizenden euro’s.

Werk met een gemiddeld bedrag per order

online verkopen

Je doet er verstandig aan om te werken met een gemiddeld bedrag per order dat je maximaal uit wilt geven aan marketing. Deel dit ook met het bedrijf dat je campagnes runt en leg de afspraak vast, zodat je hier in de toekomst naar kunt verwijzen.

Het voordeel is dat je bij succes automatisch op kunt schalen. Want bij een gelijke verhouding tussen je marketing en omzet kun je ongelimiteerd opschalen. Maar bij mislukking hoef je niet bang te zijn dat je enorm veel geld kwijt bent.

Daarnaast weet je zelf waarschijnlijk het beste hoeveel je kunt missen. Wanneer je schoenen verkoopt voor € 100 met een inkoopwaarde van € 20, dan ben je wellicht bereid meer uit te geven aan marketing per order dan wanneer je tandenborstels van € 1,80 verkoopt met een inkoopwaarde van € 1,20.

Goede verzendopties = sterke propositie

Ook voor je eigen webshop is het van belang dat je een sterke propositie hebt. Van alle online bestellingen wordt 35% tussen 18:00 en 23:59 uur gedaan. Sluit je winkel om 18:00 uur en accepteer je dan ook geen bestellingen online voor levering de volgende dag? Dan mis je een belangrijk deel van je mogelijke omzet.

Want besef: klanten gaan online vaak op zoek naar een vergelijkbaar product waarop een snellere levertijd zit. Zo publiceerde bol.com een onderzoek waaruit bleek dat Same Day Delivery zelfs voor een conversiestijging zorgde van 7 à 8%. Dat is dus tot 8% meer verkopen per uitgegeven euro aan marketing.

Maak je gebruik van VanavondBezorgd? Dan kun je de conversiestijging gemakkelijk binnenhalen door orders de hele avond te blijven accepteren en de orders simpelweg ‘s morgens in te pakken en door Red je Pakketje te laten bezorgen.

Wijs met je prijs

Dit is een wat gekke. We horen maar heel weinig zelfstandige webshop-eigenaren echt praten over de prijs. Natuurlijk kun je jezelf geen grote verschillen veroorloven. Toch zien we vaak dat kleinere webshops prima een iets hogere prijs kunnen permitteren zolang ze verder maar een nette dienst bieden.

Toch raden we af een hoge prijs te vragen. Tenzij je een uniek product hebt, is een normale prijs het beste. Ga ook niet onnodig laag zitten want de grootste opdracht is klanten naar je site te krijgen. Zijn ze eenmaal op je site, dan is de prijs minder een issue.

Dit is een belangrijk verschil met verkopen via platformen. Daar zie je vaak dat verschillende aanbieders op dezelfde pagina dezelfde producten aanbieden. Daardoor is de prijs op platformen veel belangrijker.

Het belang van recensies

Voor recensies geldt hetzelfde als bij platformen. Het enige verschil is dat je niet op een platform zit en daardoor niet hoger in de ranglijst van het platform staat. Toch kun je wel degelijk meer bezoekers krijgen door goede recensies.

Zo kan het helpen om mensen te vragen een recensie achter te laten op Google of Trustpilot. Hierdoor krijgen mensen die je bedrijf online zoeken direct te zien hoe andere klanten je beoordelen. Dit kan je legitimiteit verhogen en daardoor de drempel om over te gaan op aankopen verlagen.

Nog meer tips lezen?

Om jou te helpen succesvol online te ondernemen publiceren wij in onze kennisbank regelmatig nieuwe blogs, whitepapers en e-books. Grote kans dat jij onze blogs “Webshop lanceren? Zo start je snel een online verkoopkanaal” en “Online verkopen via platformen – zo vergroot je jouw bereik” interessant vindt.

Een aantal van deze blogs hebben verwerkt tot een e-book. In dit e-book leggen we je stap-voor-stap uit hoe jij in 24 uur een succesvolle webshop lanceert. Het e-book vol praktische tips is waanzinnig populair: inmiddels is hij ruim 1.600 keer door webshopeigenaren gedownload.

E-book “een succesvolle webshop in 24 uur” downloaden

ebook een succesvolle webshop in 24 uur

Het e-book lees je in ongeveer 20 minuten helemaal door.

Laat hieronder je e-mailadres achter, download hem via je mail en en begin vandaag nog met jouw webshop.