Je webshop uitbreiden naar het buitenland – tips voor een goede start

Een goed begin is het halve werk, ook in de wereld van e-commerce. Je moet eenvoudigweg een paar dingen goed geregeld hebben voor je de stap naar het buitenland maakt. Anders loop je achter de feiten aan en heb je slechte reviews te pakken voor je goed en wel begonnen bent. Hieronder een paar tips om je op weg te helpen.

Klantenservice

Je kent als online ondernemer als geen ander het belang van goede klantenservice – vooral als je net bent gestart zijn negatieve reviews niet prettig. Zolang de volumes nog laag zijn, kun je veel vragen prima zelf in het Engels beantwoorden. 

Zorg daarbij voor een korte responstijd, dat kunnen consumenten waarderen. Heb je meerdere ‘supportkanalen’, zoals chat of mail? Vermeld dan per kanaal hoelang het gemiddeld duurt voordat iemand een reactie krijgt.

Cultuurverschillen

Zelfs tussen buurlanden kunnen er grote cultuurverschillen zijn. Wees je hiervan bewust. Dit kan in kleine dingen zitten, zoals consumenten die andere betaalmethoden gewend zijn dan de populaire betaalmethoden in Nederland. Voer een klein onderzoekje uit om te zien hoe webshops gevestigd in het land van jouw keuze dat doen.

Soorten producten

Niet elk product doet het goed in elk land. Een snelle concurrentieanalyse kan je inzicht geven. Feit is wel dat als weinig webshops jouw type producten verkopen, dit niet automatisch wil zeggen dat er geen vraag naar is. Dit kun je verder onderzoeken door tegen kleine budgetten advertenties te draaien op verschillende sociale media.

Producteisen

Zeker als je buiten de EU gaat exporteren kan het zijn dat je te maken krijgt met andere producteisen. Dat kan zitten in de verpakking en etikettering van producten, maar soms zijn hele productcategorieën ook verboden. Op de website van de Kamer van Koophandel vind je hier meer informatie over.

Webshop en domeinnaam

Het is niet alleen belangrijk dat je webshop en je domeinnaam internationaal vindbaar zijn, maar ook dat deze vertrouwen uitstralen. Vertrouwen bij de consument moet je winnen, het is geen gegeven. 

Met een internationale domeinnaam eindigend op .com zit je al snel goed. Binnen Europa kun je de .eu-extensie gebruiken. Als je gericht in een land aan de slag wilt kun je ook kiezen voor een nationale domeinextensie. 

Het heeft weinig zin om met een .nl-extensie buitenlandse markten te betreden. De kans is dan ook groot dat Google je website dan niet goed kan vinden en je webshop niet wordt vertoond tussen de zoekresultaten.

Algemene voorwaarden

Om juridische geschillen te voorkomen is het slim om ook je algemene voorwaarden te laten vertalen. Zo is het voor de consument in het land van bestemming glashelder met welke voorwaarden er akkoord wordt gegaan.

Bedenktijd

Houd er rekening mee dat er per land verschillen kunnen zitten in de maximale bedenktijd. Binnen de EU hebben consumenten het recht om zonder opgaaf van reden hun aankoop binnen veertien dagen ongedaan te maken.

Retouren

In sommige landen wordt door consumenten meer geretourneerd dan in andere landen. In Duitsland worden bestelde producten door consumenten bijvoorbeeld relatief vaak geretourneerd.

Douane

Elk land heeft zijn eigen regels als het gaat over douane- en invoerrechten. Door de toename in wereldwijde webshopverkopen controleren overheden steeds strenger welke goederen hun land binnenkomen. Wanneer je pakketten naar een land buiten de EU verstuurt, krijg je met allerlei documenten te maken. 

Bij verzending via een post- of koeriersbedrijf ontvang je douaneverklaringen van dat bedrijf. Welk formulier je nodig hebt, hangt af van het soort zending. Dit ligt onder andere aan het gewicht en de waarde van je zending.

Invoerrechten en btw

Voor eventuele invoerrechten en btw is het belangrijk of je producten verkoopt aan consumenten binnen of buiten de EU. Bij bestellingen van consumenten binnen de EU is het handig als de klant eventuele invoerrechten, btw of import belastingen betaalt. 

Zorg ervoor dat je dit in je webshop duidelijk vermeldt. Verkoop je producten aan klanten buiten de EU dan breng je geen btw in rekening. 

Pro-tip 1
Zoek andere ondernemers die ook hebben uitgebreid naar het land waar jij naartoe wilt versturen. De kans is groot dat ze je willen helpen en ze dingen die zij hebben geleerd met je willen delen. Vraag het bijvoorbeeld op de community van VanavondBezorgd.

Pro-tip 2:
Naast de VanavondBezorgd-community zijn er tal van Facebook-groepen waar collega-ondernemers tips & tricks uitwisselen. Zoek op Facebook onder groepen bijvoorbeeld maar eens op “e-commerce”, “webshop” of “Shopify”.

De kans is groot dat je al snel relevante groepen tegenkomt met online ondernemers die het leuk vinden om elkaar verder te helpen. Vaak zijn dit besloten groepen waar je toestemming voor moet vragen om lid te worden, maar met een korte motivatie bij je aanmelding word je meestal snel toegelaten. 

Wil je toegang tot de community van VanavondBezorgd? Maak dan gratis een account aan en leg je vragen voor aan online ondernemers met een schat aan ervaring.  

Meer tips lezen?

Vond je dit artikel interessant? Dan vind je deze blogs vast ook interessant:

Daarnaast hebben wij een whitepaper geschreven waar wij alle kennis in hebben gebundeld in één handig document.

Whitepaper “internationaal zakendoen – eigenlijk heel simpel” downloaden

whitepaper internationaal zakendoen

De populaire whitepaper lees je in ongeveer 20 minuten helemaal door.

Laat hieronder je e-mailadres achter, download hem via je mail en en begin vandaag met jouw internationale expansie.