Het serviceniveau van je webshop verhogen: 7 tips

Wij zijn pakketbezorgers, dus we weten een open deur wel te waarderen. Hier komt er eentje: hoe hoger het serviceniveau van je webshop, hoe groter de kans op succes. Inderdaad, da’s logisch. Maar hoe doe je dat eigenlijk, het serviceniveau van je webshop verhogen?

Goede service = conversie

Eerst nog heel even terug naar de open deur. Want het is goed om te beseffen dat er veel webshops zijn – het worden er elke dag meer – en dat al die webshops maar op een paar cruciale punten met elkaar kunnen concurreren. Serviceniveau is één van die punten. Goede service betekent blije, terugkerende klanten die zorgen voor mond-tot-mondreclame én positieve recensies.

En voor webshops zijn weinig dingen zo waardevol als positieve recensies. Dit artikel van Frankwatching vertelt je er van alles over. Kort samengevat: reviews kunnen je webshop maken of, vooral, breken.

Tijd om je serviceniveau op te krikken dus. Maar hoe doe je dat? Hier zijn zeven must do’s:

1. Wees kraakhelder

Dat is belangrijk in hele verkoopproces, maar voor je presales simpelweg cruciaal. Een klant moet zo snel mogelijk begrijpen hoe je webshop werkt. Ga er dus niet vanuit dat klanten wel snappen wat je bedoelt of wel weten waar ze informatie kunnen vinden. Wees extreem helder en overzichtelijk.

2. Wees bereikbaar voor vragen.

Ook hier geldt weer: dit is altijd belangrijk, en cruciaal voor je presales. Zorg bovendien voor meerdere contactkanalen. De ene klant gebruikt nu eenmaal graag de chat, terwijl een ander je liever even belt.

3. Zorg voor snelle levering.

Bestelling binnen? Tijd voor actie. Onderzoek van Bol.com laat zien dat online shoppers korte levertijd enorm waarderen. En Same Day Delivery of Next Day Delivery is mogelijk voor élke webshop, groot of klein.

4. Zorg voor duidelijke communicatie over de levering.

Klanten willen graag zo precies mogelijk weten wanneer ze je pakketje kunnen verwachten. Zo simpel is het. Dat bereik je bijvoorbeeld met een track & trace die klanten tot op het half uur nauwkeurig vertelt wanneer hun bestelling wordt bezorgd.

5. Selecteer je bezorgdienst zorgvuldig.

Niet alleen goede en tijdige levering is belangrijk, want de bezorger is doorgaans de enige persoon die face-to-face met je klant komt te staan. Best belangrijk dus.

6. Zorg voor aanpasmogelijkheden.

*Klik*, een bestelling is zo geplaatst. Niet vreemd dus dat klanten hun bestelling nog weleens willen aanpassen. En die klant zit er niet op te wachten hemel en aarde te bewegen om dat voor elkaar te krijgen. Bied daarom aanpasmogelijkheden aan en breng dat duidelijk over. Toch een ander bezorgadres kunnen invoeren terwijl het pakketje al onderweg is? Dat is pluspunten scoren.

7. Goede service stopt niet bij de voordeur.

Met andere woorden: zorg dat je aftersales op orde is. Retourneren, vragen beantwoorden en nagaan of je klant tevreden is – het hoort allemaal bij goede dienstverlening.

Groots in klein

Bedenk: het bieden van de beste service is niet meer alleen weggelegd voor de grootste webshops. Anno 2021 kunnen kleinere webshops op het gebied van service concurreren met de grootste online retailers.

Benieuwd naar een best practice? Lees dan in dit interview hoe de bevlogen broodbakkers van Luscious Loaf hun webshop runnen.

En wil je net als Luscious Loaf en vele andere webshops profiteren van de service die je dankzij VanavondBezorgd kunt aanbieden? Als je nu een account aanmaakt, dan kan onze bezorger vanavond al bij je klant voor de deur staan.

Mijn account gratis aanmaken