Even voorstellen… Jan de IT-man

Jan de IT man achter zijn bureau

In het VanavondBezorgd team werkt momenteel welgeteld één ontwikkelaar. Door collega’s en door klanten wordt hij inmiddels ook wel “Jan de IT man” genoemd. Er is niemand in ons team die zo’n lange to-do lijst heeft als Jan, en dat is niet omdat hij de hele dag uit zijn neus zit te eten. Omdat Jan zo’n belangrijke rol vervult binnen ons team en voor de ontwikkeling van VanavondBezorgd wordt het hoog tijd Jan eens voor te stellen.

Jan, waar ben je op dit moment allemaal mee bezig?

Op dit moment ben ik bezig met een migratie naar een nieuwe API. Hierdoor wordt het straks een stuk overzichtelijker en makkelijker om in het VanavondBezorgd dashboard een drop-off point te zoeken en te selecteren. Er komt een duidelijke kaart waar je simpel doorheen kunt navigeren en heel eenvoudig het dichtstbijzijnde drop-off point kunt vinden en selecteren.

Hoe ben je eigenlijk bij Red je Pakketje en VanavondBezorgd terecht gekomen?

Eigenlijk was dat per toeval. Ik heb jarenlang in de IT security bij grote detacheerders in de Randstad gewerkt., maar daar kreeg ik weinig energie van. Ik had destijds naast mijn werk zelf een webshop, en kwam toen een vacature bij Red je Pakketje tegen. Ik zag daar veel toegevoegde waarde in, het beter leren begrijpen hoe een vervoerder werkt, aangezien de pakketbezorging een wezenlijk onderdeel is van je webshop. Dit is een totaal andere omgeving en alles gaat een stuk sneller hier wat mij veel meer aanspreekt.

Bevalt het tot dusver goed?

Ja zeker. Pas toen ik bij Red je Pakketje ging werken ontdekte ik de jonge, gedreven en ondernemende bedrijfscultuur. Ik merkte meteen dat dat veel beter bij me paste. Ik kan hier heel goed mijn ei kwijt. Er is veel ruimte voor ideeën. Ik loop ook niet meer in een pak rond, dat scheelt ook. Elke dag is het hier net weer wat anders, dat bevalt goed.

Jij bent de geestelijk vader van VanavondBezorgd, klopt dat?

Haha, dat klopt ergens wel ja. Ik heb sowieso de naam bedacht. In eerste instantie wilden wij binnen Red je Pakketje een nieuw klantportaal ontwikkelen waarin zendingen makkelijker kunnen worden aangemaakt en beheerd. Niet heel lang daarna werd het zogenaamde “drop-off netwerk” gelanceerd. Omdat webshops hier zelf hun pakketjes naartoe brengen, en er geen pick-up kosten worden gerekend, werd het mogelijk om meer webshops te kunnen bedienen. Voor deze webshops was Same Day Delivery eerder om kostentechnische redenen vaak nog geen optie. 

Opeens kreeg ik het idee voor VanavondBezorgd: een propositie speciaal voor de kleinere webshop. Ik heb toen meteen dat weekend www.vanavondbezorgd.nl reregistreerd en een prototype gebouwd, die heb ik in de week daarop intern gepresenteerd, daar werd heel enthousiast op gereageerd. Daarna heb ik in korte tijd de eerste versie van VanavondBezorgd gebouwd, die hebben we in juli gelanceerd. Sindsdien gaat het hard en zijn we veel aan het leren en aan het doorontwikkelen. 

Wat is jouw visie op VanavondBezorgd?

Wat ik het mooist zou vinden is dat wij op een gegeven moment webshops diverse kansen bieden om te slagen met hun business. Uiteindelijk moet een ondernemer het zelf doen, maar ik wil ontdekken wat wij allemaal kunnen doen om de ondernemer zo goed mogelijk te helpen. Dat we dus naast de dienstverlening zoals we die nu aanbieden ook additionele diensten aanbieden die waardevol zijn voor een webshop beheerder.

Waar zou je het liefst de hele dag aan werken?

Ik zou het liefst de hele dag aan ons platform sleutelen. Wat ik heel gaaf vind is om in eerste instantie een feature te bedenken waardoor ons platform makkelijker te gebruiken is, dat dan te bouwen, en vervolgens bekijken of het logisch werkt, of het veilig is, of het stabiel is, en of het nóg mooier, slimmer of beter kan. Ik wil dat alles zo soepel mogelijk loopt en ons platform zo intuïtief en gemakkelijk mogelijk te gebruiken is door onze klanten.

Wat kunnen onze klanten binnenkort van jou verwachten?

Dat zijn dingen die de gebruikerservaring verbeteren. Dingen die ik in mijn backlog heb staan zijn bijvoorbeeld dat je bij je instellingen, of het nu gaat om het toevoegen van informatie aan een nieuwe webshop of aan een bestaande shop, een KVK nummer kunt invullen, zodat alle informatie over je webshop automatisch wordt aangevuld.

Ook ga ik ervoor zorgen dat adressen van ontvangers bij het aanmaken van een nieuwe zending automatisch worden aangevuld als een postcode en huisnummer wordt ingevuld. Daarnaast komt er heel binnenkort een nieuw forum aan voor onze VanavondBezorgd community, waar ondernemers ervaringen en kennis uit kunnen wisselen.