Even voorstellen… Jan de IT-man

Jan de IT man achter zijn bureau

In het VanavondBezorgd-team werkt momenteel welgeteld één ontwikkelaar: Jan Opperman. En, hoe kan het ook anders, Jan gaat inmiddels door het leven als “Jan de IT-man”. Jan heeft de langste to-do-lijst van ons allen, en dat komt niet omdat hij de hele dag uit zijn neus zit te eten. Sterker nog, Jan verzet bergen werk en vervult een belangrijke rol binnen het team. De hoogste tijd om hem even voor te stellen dus.

Jan, waar ben je op dit moment zoal mee bezig?

Op dit moment ben ik het eenvoudiger aan het maken om in het dashboard van VanavondBezorgd een drop-off-point te zoeken en te selecteren. Er komt een duidelijke kaart waar je simpel doorheen navigeert en waarmee je in een handomdraai de dichtstbijzijnde drop-off-point vindt.

Hoe ben je eigenlijk bij Red je Pakketje en VanavondBezorgd terechtgekomen?

Eigenlijk was dat per toeval. Ik heb jarenlang in de IT-security bij grote detacheerders uit de Randstad gewerkt, maar daar kreeg ik weinig energie van. Ik had destijds naast mijn werk een webshop en kwam op een dag een leuke vacature bij Red je Pakketje tegen. Dat ik zelf een webshop had maakte het extra interessant. Pakketbezorging is een wezenlijk onderdeel van je webshop en bij Red je Pakketje kon ik daar veel over leren. Vergeleken met die eerdere banen is het werken bij Red je Pakketje en VanavondBezorgd overigens totaal anders. Alles gaat hier een stuk sneller en dat spreekt me enorm aan.

Het bevalt dus goed?

Ja, zeker. Pas toen ik bij Red je Pakketje ging werken ontdekte ik de jonge, gedreven en ondernemende bedrijfscultuur. Ik merkte meteen dat dat veel beter bij me past. Er is veel ruimte voor ideeën, waardoor ik hier heel goed mijn ei kwijt kan. Elke dag brengt net weer wat anders. En ik loop niet meer in een pak rond, dat scheelt ook. ;)

Jij bent de geestelijk vader van VanavondBezorgd, klopt dat?

Haha, dat klopt ergens wel ja. Ik heb sowieso de naam bedacht. In eerste instantie wilden we binnen Red je Pakketje een klantportaal ontwikkelen waarin je zendingen makkelijk kunt aanmaken en beheren. Niet lang daarna lanceerden we het zogeheten “drop-off-netwerk”: webshops brengen zelf hun pakketjes en betalen dus geen pick-up-kosten. Lagere kosten betekent dat wij voor meer webshops interessant zijn. Voor veel kleinere webshops was Same Day Delivery voorheen namelijk te duur.

Terwijl ik bezig was met het drop-off-netwerk kreeg ik opeens het idee voor VanavondBezorgd: een dienst speciaal voor de kleinere webshop. Ik heb meteen dat weekend www.vanavondbezorgd.nl geregistreerd en een prototype gebouwd. De week daarop heb ik het plan intern gepresenteerd, en de reacties waren heel enthousiast. Vervolgens heb ik in korte tijd de eerste versie van VanavondBezorgd gebouwd. Die hebben we in juli gelanceerd en sindsdien gaat het hard. Inmiddels zijn we volop aan het leren en aan het doorontwikkelen.

Wat is jouw visie op VanavondBezorgd?

Ik hoop dat wij straks mensen de kans bieden om hun webshop te laten slagen. Uiteindelijk moet een ondernemer het natuurlijk zelf doen, maar ik wil ontdekken wat wij nog meer kunnen doen om de ondernemer zo goed mogelijk te helpen. Dat we dus in de toekomst nog meer services aanbieden voor ondernemers met een webshop.

Waar zou je het liefst de hele dag aan werken?

Het liefst zou ik de hele dag aan ons platform sleutelen. Ik vind het heel gaaf om een feature te bedenken waardoor ons platform makkelijker te gebruiken is, die feature te bouwen en hem vervolgens goed tegen het licht te houden: werkt het logisch? Is-ie veilig en stabiel? Kan het nóg mooier, slimmer of beter? Ik wil dat alles zo soepel mogelijk loopt en dat ons platform voor klanten zo intuïtief en gemakkelijk mogelijk te gebruiken is.

Wat kunnen onze klanten binnenkort nog meer van jou verwachten?

Een nog betere en slimmere gebruikerservaring. Ik ga bijvoorbeeld aan de slag met het automatisch toevoegen van informatie op basis van een KVK-nummer, zodat gegevens direct worden aangevuld als je je KVK-nummer invult. Ook ga ik zorgen voor het automatisch aanvullen van adresgegevens. Als je bij een nieuwe zending de postcode en het huisnummer invult, worden straks straatnaam en woonplaats automatisch aangevuld. En op korte termijn komt er een nieuw forum voor de klanten van VanavondBezorgd waarop ondernemers ervaringen en kennis kunnen uitwisselen. Je merkt het: ik hoef me hier bepaald niet te vervelen.