Dit leerden wij door 5 klanten kort op te bellen.

Pieter aan de telefoon

Als onderneming kun je alleen écht waarde toevoegen als je je klanten goed begrijpt. Om te voorkomen dat wij intern met aannames werken, bel ik af en toe een aantal klanten op. Deze keer was ik met name benieuwd naar de overwegingen van onze klanten om voor Same Day Delivery te kiezen, wat deze snelle bezorging ze te dusver heeft gebracht en wat wij kunnen verbeteren in onze dienstverlening. 

Altijd leuk om te merken dat zo’n telefoontje wordt gewaardeerd en nóg leuker dat er interessante inzichten uitkomen. In deze blog deel ik wat wij leerden door 5 klanten kort op te bellen.

Same Day Delivery is hot

De Nederlandse consument is veeleisend. Dat merkt ook Dominique van Magic Moments For Kids. “Klanten bellen mij soms rond 14:30 uur of zelfs om 16:00 uur met de vraag of ik nog dezelfde dag kan leveren”. Han van Handmadehoesjes.nl kan dat beamen. “Als een Nederlander iets bestelt, dan wilt hij het zo snel mogelijk in huis hebben. Van collega ondernemers in andere landen hoor ik dat het daar echt anders is. Daar kunnen consumenten nog prima leven met een levertijd van één of twee werkdagen.” Dat consumenten die een product nu bestellen het product gisteren hadden willen ontvangen, was ook de reden dat Stefan van Aquariumplantenshop naar Same Day Delivery is gaan kijken.

Concurrentievoordeel

Voor Darryl van Brievenbusbanket kwam de keuze voor Same Day Delivery niet voort uit eventuele bederfelijkheid van zijn producten, want dat zit door de speciale wijze van verpakken wel goed. Wél wilde hij een concurrentievoordeel behalen. Hij zag dat zijn concurrentie geen Same Day Delivery heeft en sinds hij dit aanbiedt merkt hij direct meer vraag naar zijn producten.

Uitkomst

Twan van Mushroomsonline.eu was sinds de lancering van zijn webshop begin 2020 niet tevreden met de kwaliteit en levertijd van een andere pakketbezorger. Hij heeft VanavondBezorgd uitgeprobeerd en vond dat wij een mooie bezorgoplossing aanboden. Waar hij aanvankelijk voornamelijk leverde aan groothandels, levert hij nu met zijn webshop heel snel direct aan consumenten.

Same Day Delivery goed promoten is belangrijk

In het verleden heeft Dominique van Magic Moments For Kids al eens Same Day Delivery als verzendoptie aangeboden op haar webshop. Dat liep toen niet storm en daarom was ze gestopt met het aanbieden van die verzendoptie. Toen ze telefoontjes bleef ontvangen van potentiële klanten met de vraag of ze nog dezelfde dag kon leveren, biedt ze Same Day Delivery toch weer aan. Daarbij promoot ze nu op haar website dat deze snelle bezorging mogelijk is. Ze merkte toen al snel dat meer klanten voor Same Day Delivery kiezen. 

Waarom klanten voor VanavondBezorgd kozen

Uit twee van de vijf gesprekken bleek dat de doorslaggevende factor om met VanavondBezorgd aan de slag te gaan het feit is dat wij niet werken met pick-up kosten, maar met drop-off points. Hierdoor blijft het rendabel voor webshops om, ook bij lage volumes, Same Day Delivery aan te bieden. Ook waarderen ze onze transparantie kosten.

Daarnaast wordt het gewaardeerd dat wij een apart tarief hebben voor brievenbuspakketjes. Dat is bij veel andere vervoerders niet het geval. Dit zijn drie punten die ik in verschillende marketingcampagnes al gebruikte, maar in nieuwe campagnes extra ben gaan benadrukken. Dat levert direct resultaten op.

Eén klant was niet tevreden met een andere vervoerder, en is VanavondBezorgd uit gaan proberen. Dat beviel zo goed dat ze inmiddels uitsluitend via VanavondBezorgd versturen. Bijkomend voordeel was dat wij niet de volgende dag bezorgen, maar dezelfde dag nog.

Type bestellingen

Dominique van Magic Moments For Kids merkt dat klanten vaker voor Same Day Delivery kiezen als zij weinig artikelen bestellen. Haar aanname is dat dit artikelen zijn die mensen per se nog op tijd voor een verjaardagsfeestje in huis willen hebben. Ze denkt dat er een andere categorie is van mensen die hun aankoop wat eerder plannen, langer de tijd nemen om te bedenken wat ze willen hebben, rustiger rondkijken in de webshop en uiteindelijk meer artikelen tegelijk bestellen.

De beller is sneller

Bij VanavondBezorgd doen wij enorm ons best doen om alles duidelijk uit te leggen op onze website en snel te reageren op mails. Maar uit mijn telefoontjes blijkt dat klanten het fijn hadden gevonden om, voordat ze zich bij VanavondBezorgd hadden aangemeld, telefonisch contact te hebben over vragen die ze hadden. Hiermee ben ik natuurlijk direct aan de slag gegaan en ik heb ons telefoonnummer toegevoegd aan onze contactpagina. In januari 2021 voegen we nog meer contactmogelijkheden toe.

Verbeterpunten

Drie van de vijf klanten die ik sprak missen een koppeling met Sendcloud of het platform waarop ze hun webshop hebben gebouwd. Deze koppeling stond al op onze planning en krijgt nu meer prioriteit. In de nieuwsbrief houd ik je hierover op de hoogte.

En welke inzichten krijg jij door je klanten te bellen? Ik ben heel benieuwd! Zoals altijd kun je me bereiken via pieter@redjepakketje.com.

Meer weten over hoe VanavondBezorgd werkt of wat onze tarieven zijn?